طراحي بيروني
هر دو خودرو از لحاظ طراحي بيروني كاملاً كهنه و تكراري شده و سخن زيادي نميتوان در مورد آنها گفت. در هر دو ماشين همچنان سپرهاي مجزا از بدنه با محافظهاي مشكيرنگ روي آنها و همچنين زههاي جانبي ديده ميشوند كه سالها است در صنعت خودروسازي جهاني منسوخ شدهاند. بااينحال همانطور كه اشاره شد، ايرانخودرو در سال ۱۳87 اقدام به فيسليفتي جزئي بر روي پژو ۴۰۵ نموده و آنرا با نام SLX به بازار عرضه كرد تا بدون ايجاد تغييري در قالبهاي بدنه، كمي چهره فرتوت ۴۰۵ را بروز كرده باشد. در اين فيسليفت گرافيك داخلي چراغهاي جلو و عقب تغيير كرده، راهنماي جلو با چراغها يكپارچه شدهاند، پروژكتورهايي به سپر جلو اضافه شد، آينههاي جانبي تغيير كردند و يك اسپويلر كوچك با چراغ ترمز سوم هم به لبه درِ صندوق اضافه شده است. همچنين در اين فيسليفت ايرانخودرو سعي داشته ظاهر 405 SLX را تا حدودي به پارس نزديك كند تا جايي كه زههاي جانبي آن نيز از پارس گرفته شدهاند.
در سوي ديگر پژو پارس قرار دارد. خودرويي كه بهجز تغيير آينههاي جانبي و استفاده از رينگهاي آلومينيومي جديد، بدون هيچ تغيير ديگري از سال ۱۳۷۹ تاكنون در حال توليد است. بااينوجود همانطور كه بارها گفته شده است، فيسليفت 405 و تبديل آن به پارس كه با همكاري ايرانخودرو و پژو صورت گرفت، سعي داشت چهرۀ 405 را به نسل جديدش يعني 406 شبيه سازد كه تا حدي در رسيدن به اين هدف موفق بوده و قطعاً بهترين فيسليفت تاريخ صنعت خودروسازي ايران محسوب ميشود. بنابراين هرچند پس از توليد نزديك به 20 سال، چهره پارس كاملاً رنگ و بوي كهنگي گرفته اما هنوز هم هماهنگ و زيبا به نظر ميرسد و همچنان ميتوان آنرا برتر از 405 SLX دانست.
طراحي داخلي
پسازاينكه سالها هردوي اين خودروها با همان داشبورد اوليه در ايران توليد شدند، ايرانخودرو در اوايل دهه ۹۰ شمسي تصميم گرفت براي بروز كردن طراحي داخلي آنها، داشبورد جديدي را براي خانواده پژو پارس و ۴۰۵ طراحي و ارائه كند. كليت اين داشبورد در خودروهاي پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آريسان باهم يكسان است و تنها تغييراتي در رنگ و تريم آنها ايجاد شده است. به همين دليل پارس LX و 405 SLX داشبورد كاملاً يكساني دارند؛ اما پارس با تريم دورنگ و طرح چوب به همراه كنترلرهاي ديجيتالي سيستم تهويه كمي خود را از ۴۰۵ متمايز ميكند. البته تا پيشازاين غربيلك فرمان پارس و ۴۰۵ هم يكسان بود و فقط غربيلك پارس به كليدهاي كنترلي مجهز بود اما چند وقتي است ايرانخودرو غربيلك فرمان جديدي را براي پارس ارائه كرده است كه با نمونههاي قبلي متفاوت بوده و در بازار به فرمان اپتيمايي (!) معروف است.
در سوي ديگر داشبورد 405 غير از كنسول وسط تماماً تريم يكرنگ كرمي داشته و خبري هم از قطعات طرح چوب در آن نيست. بنابراين پارس با غربيلك فرمان جديد و تريم طرح چوب در داخل هم زيباتر از ۴۰۵ است. البته هرچند اين داشبوردِ جديد، طراحي بهتر، زيباتر و بروزتري نسبت به نمونۀ قبلي دارد اما نقطهضعف اصلي آن كيفيت ساخت بسيار پايين آن است بهگونهاي كه تماماً از پلاستيك خشك و بيكيفيت ساخته شده است كه پس از چندي به صدا ميافتد. علاوه بر اين، پژو پارس كه نزديك به 40 ميليون تومان قيمت داشته و بهاصطلاح يكي از محصولات لوكس ايرانخودرو محسوب ميشود داشبوردي يكسان با وانت آريسان 25 ميليوني دارد كه اين امر را هم ميتوان نقطهضعف ديگري براي پارس تلقي كرد.