مقايسهٔ سه سدان جديد ايران‌خودرو: پژو 301، دنا ELX و دانگ‌فنگ S30

۱۳۱ بازديد

new-iran-sedan

معرفي خودروها

ابتدا با نمايندهٔ چيني اين جمع يعني دانگ‌فنگ S30 آغاز مي‌كنيم. اين خودرو در اصل نسخهٔ سدان مدل H30 كراس است كه چندي است توسط ايران‌خودرو پيش‌فروش شده و با استقبال بسيار بالايي هم مواجه شده است. S30 كه براي اولين بار در سال 2009 معرفي شد، در اصل بر اساس پلت‌فرم سيتروئن اليزه متعلق به سال 2002 ساخته شده است. سپس در سال 2013 مورد فيس‌ليفت قرار گرفت كه قسمت جلويي آن به‌طور كامل دستخوش تغييراتي شد. حال ايران‌خودرو پس از موفقيت برادر كراس‌اوورنماي S30 قصد دارد نسخهٔ سدان آن‌را هم به بازار عرضه كند تا تنوع بيشتري به بخش سدان‌هاي گران‌قيمت خود بدهد. به‌احتمال‌زياد پيش‌فروش دانگ‌فنگ S30 تا پايان امسال انجام گرفته و سال آينده به بازار عرضه خواهد شد.

dongfeng-fengshen-s30-2013

پس از انعقاد قرارداد دوبارهٔ پژو با ايران‌خودرو، در قدم اول برنامهٔ توليد سه محصول اين شركت يعني 301، 208 و 2008 در ايران كليد خورده است. پژو 301 سداني ارزان‌قيمت و اقتصادي است كه در سال 2012 از سوي پژو بيشتر براي كشورهاي درحال‌توسعه معرفي شد. همچنين به‌تازگي اين خودرو مورد فيس‌ليفت قرار گرفته كه هرچند معلوم نيست نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ آن در كشورمان عرضه گردد يا نه اما ما همين نسخه را در اينجا مورد مقايسه قرار داده‌ايم. با توجه به گزارشات، خط توليد پژو 301 در ايران‌خودرو در حال آماده‌سازي است و احتمالاً سال آينده فروش آن آغاز خواهد شد.

peugeot-301-2017-1600-01

و اما مي‌رسيم به دنا كه در اصل نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ سمند و سورن است كه در سال 90 رونمايي شده و سه سال بعد به بازار آمد؛ اما انتقادي كه همواره به دنا وارد بود، عدم هماهنگي طراحي جلو و عقب آن با بخش جانبي بود زيرا درحالي‌كه جلو و عقب خودرو به‌طور كامل تغيير كرده بودند، بخش جانبي هيچ تغييري نداشته و كاملاً مشابه سمند بود؛ بنابراين ايران‌خودرو فيس‌ليفتي را بر روي دنا انجام داده و بيشترين توجه خود را به بخش جانبي آن معطوف كرده است. دناي فيس‌ليفت شده قرار است با نام دنا ELX طي ماه‌هاي آينده پيش‌فروش شده و احتمالاً اوايل سال آينده به خريداران تحويل داده شود.

ikco-dena-2017-elx-01

طراحي بيروني

دانگ‌فنگ S30 در قسمت جلو تا حد زيادي مشابه H30 كراس بوده و فقط در جلوپنجره و سپر با آن تفاوت دارد درحالي‌كه بچه گلگيرهاي پلاستيكي و ريل‌هاي روي سقف نيز در نسخهٔ سدان وجود ندارند؛ اما در بخش عقب اوضاع متفاوت بوده و با وجود صندوق كاملاً از نسخهٔ كراس متمايز شده است. هرچند طراحي چراغ‌هاي عقب S30 قابل‌قبول هستند اما همچنان چيني بودن خود را فرياد ميزند و همچنين نوعي عدم هماهنگي در اتصال صندوق به خودرو به چشم مي‌خورد.

پژو 301 در ابتدا از طراحي كاملاً ساده و محافظه‌كارانه‌اي برخوردار بود اما پژو در فيس‌ليفت اخير سعي كرده كمي آن‌را از اين سادگي دور كند. پژو در قسمت جلوي 301 تلاش كرده با تغيير چراغ‌ها و جلوپنجره، آن‌را به طراحي ديگر ساخته‌هاي جديدش نزديك كند كه البته موفق بوده و شاهد طراحي خوبي هستيم؛ اما در بخش عقب سادگي بيشتري به چشم مي‌خورد كه البته سعي شده با گرافيك داخلي جذاب چراغ‌هاي LED عقب تا حدودي اين سادگي كمتر شود.

در دنا ELX قسمت‌هاي جلو و عقب تغيير چنداني نكرده و همان‌طور كه گفته شد بيشتر تغييرات در بخش جانبي اعمال‌ شده است. بااين‌حال استفاده از LED بيشتر در چراغ‌هاي جلو و تجهيز آن‌ها به دي‌لايت، مشكي‌رنگ شدن قسمت مياني جلوپنجره و تغيير گرافيك داخلي چراغ‌هاي عقب و استفاده از LEDهاي بيشتر در آن‌ها موجب شده كه طراحي دنا زيباتر و بروزتر گردد. همچنين تغييرات جانبي هم مؤثر بوده و فرم نويني به اين قسمت بخشيده‌اند. در كل در بخش طراحي بيروني، دنا ELX نه‌تنها بر دانگ‌فنگ S30 برتري دارد كه حتي در برابر پژو 301 هم حرف‌هايي براي گفتن دارد.

طراحي داخلي

در بخش طراحي داخلي، دانگ‌فنگ S30 كاملاً به H30 كراس شباهت داشته و تغييراتي چنداني بين كابين آن‌ها ديده نمي‌شود. بااين‌حال طراحي داشبورد S30 كاملاً ساده بوده و با فرم‌هاي روز دنيا فاصله دارد. همچنين كاربرد وسيع پلاستيك نه‌چندان باكيفيت هم در آن به چشم مي‌خورد. يك نمايشگر لمسي در ميانهٔ كنسول تعبيه شده و با يك نوار تير رنگ بالاي داشبورد كه روي درها ادامه يافته است سعي شده تا از سادگي كابين كم شود.

dongfeng-s30-red-china-4

پژو 301 را در بخش داخلي مي‌توان برتر ميدان دانست چراكه داشبورد خودرو از طراحي مناسب و مدرني و ارگونومي مناسبي برخوردار بوده و كيفيت متريال هم در مقايسه با دو رقيب ديگر برتر است. تيپ‌هاي بالايي اين خودرو مجهز به يك نمايشگر لمسي هستند كه درست زير دريچه‌هاي تهويه نصب شده و غربيلك فرمان نيز با قسمت پاييني صاف خود، فرم اسپرتي دارد. هرچند كه نبود دكمه‌هاي كنترلي روي آن كاملاً عجيب به نظر مي‌رسد.

peugeot-301-2017-1024-0f

دنا ELX در بخش داخلي تفاوت چنداني با دناي كنوني نداشته و فقط تغييراتي در صفحه‌نمايش و سيستم مولتي‌مدياي آن ايجاد شده است؛ بنابراين براي اين مقايسه همان داشبورد مدل فعلي را بررسي مي‌كنيم. ايران‌خودرو در طراحي داشبورد دنا از محصولات هيونداي الهام گرفته است كه البته نتيجهٔ كار قابل‌قبول از آب درآمده است. اين خودرو با دو تريم يك رنگ مشكي و دورنگ مشكي/كرم عرضه مي‌شود كه دومي نماي لوكس‌تري دارد. بااين‌حال عليرغم طراحي داخلي قابل‌قبول و زيباي دنا، كيفيت داخلي آن چنگي به دل نمي‌زند.

ikco-dena-2012-14

تجهيزات

هر سه خودروي اين رقابت از تجهيزات نسبتاً كاملي با توجه به بازهٔ قيمتي‌شان سود مي‌برند. دانگ‌فنگ S30 به‌احتمال‌زياد سطح تجهيزات مشابهي با H30 كراس خواهد داشت بنابراين در اين خودرو شاهد دو ايربگ، سانروف برقي، كليدهاي كنترلي روي فرمان، تهويه مطبوع اتوماتيك، صفحه‌نمايش لمسي 6.5 اينچي، چهار پنجرهٔ برقي و دوربين ديد عقب خواهيم بود. هنوز مشخص نيست كه ايران‌خودرو پژو 301 را در چند تيپ و با چه سطح تجهيزاتي عرضه مي‌كند اما احتمالاً شاهد ارائهٔ تيپ مياني يا فول اين خودرو در بازار كشور خواهيم بود؛ بنابراين احتمالاً پژو 301 داراي تجهيزاتي چون نمايشگر 7 اينچي، دوربين ديد عقب، فرمان برقي، كروز كنترل، دو ايربگ و… خواهد بود؛ و درنهايت دنا ELX هم خودروي كاملي خواهد بود به‌گونه‌اي كه ايران‌خودرو دو ايربگ، صفحه‌نمايش لمسي، سانروف برقي، صندلي‌هاي جلوي برقي، تهويهٔ اتوماتيك، كروز كنترل، دوربين ديد عقب و دكمه‌هاي كنترلي روي فرمان را براي آن در نظر گرفته است كه آن‌را در اين بخش بالاتر از دو رقيب ديگر قرار مي‌دهد. همچنين طبق شنيده‌ها قرار است براي دنا ELX ايربگ‌هاي جانبي و گرم‌كن و سردكن صندلي‌هاي جلو هم ارائه گردد كه البته بعديد به نظر مي‌رسيد.

پيشرانه

يكي از عوامل اصلي كه موجب شده ايران‌خودرو سراغ S30 و برادر قدبلندش برود اين است كه يكي از موتورهايي كه دانگ‌فنگ براي اين خودرو ارائه مي‌كند، همان پيشرانهٔ آشناي TU5 است كه به‌طور گستره در محصولات ايران‌خودرو مورداستفاده قرار مي‌گيرد. اين موتور 105 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن متر گشتاور دارد. براي انتقال نيرو هم به‌احتمال‌زياد همان گيربكس چهار سرعتهٔ اتوماتيك آيسن مورداستفاده در H30 كراس ارائه خواهد شد درحالي‌كه احتمال ارائهٔ گيربكس دستي هم براي آن وجود دارد.

dongfeng-fengshen-s30-2013-004

پژو 301 در بازارهاي جهاني با طيف گسترده‌اي از پيشرانه‌هاي بنزيني و ديزل عرضه مي‌گردد اما موتور در نظر گرفته شده براي بازار ايران يك واحد 1.6 ليتري بنام EC5 با 115 اسب بخار قدرت است. اين موتور بر اساس همان پيشرانهٔ TU5 ساخته شده و در اصل نسخهٔ ارتقاءيافتهٔ آن است. پژو براي انتقال نيرو در 301 هم دو گيربكس پنج سرعتهٔ دستي و شش سرعتهٔ اتوماتيك را در نظر گرفته كه معلوم نيست كدام‌يك از آن‌ها توسط ايران‌خودرو در بازار داخل عرضه مي‌گردند.

ikco-dena-2017-elx-02

دنا ELX با همان پيشرانهٔ EF7 عرضه خواهد شد اما ايران‌خودرو در كنار نمونهٔ تنفس طبيعي، نسخهٔ توربوي اين موتور را هم براي دنا ELX ارائه خواهد كرد كه هم‌اكنون بر روي سورن نصب شده و 150 اسب بخار قدرت و 215 نيوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ تنفس طبيعي اين موتور هم 115 اسب بخار قدرت و 157 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌كند. دنا ELX حداقل در ابتدا با همان گيربكس پنج سرعتهٔ دستي توليد مي‌شود و هنوز خبري از ارائهٔ گيربكس اتوماتيك براي آن نيست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.