معرفي خودروها
پژو 405 بهعنوان يكي از كهنهكاران صنعت خودروسازي ايران نيازي به معرفي ندارد. خودرويي كه از سال 1369 وارد بازار ايران شد و همچنان با قدرت در حال توليد شدن است! البته صنعت خودروسازي ايران بهنوعي به پژو 405 مديون است چراكه خودروهاي فراواني همچون پژو پارس، پژو RD، سمند و حتي دنا بر اساس آن ساختهشدهاند. خودرويي كه قصد مقايسهٔ آن را داريم نسخهٔ فيس ليفت شدهٔ 405 يعني SLX است كه با تجهيز به پيشرانهٔ نسبتاً جديد TU5 هنوز هم در بازار خودروي محدود ايران براي اقشار كمدرآمد گزينهٔ مناسبي محسوب ميشود. در سوي ديگر ساينا قرار دارد كه نسخهٔ فيس ليفت شدهٔ تيبا است. اين خودرو كه بهتازگي وارد بازار شده فقط در ظاهر و داخل با تيبا متفاوت است و ازلحاظ فني و تجهيزات هيچ فرقي با تيبا ندارد. در ادامه خواهيم فهميد كه آيا محصول جديد سايپا حريف شير پير ايرانخودرو ميشود يا نه.
طراحي خارجي
در اينجا نيازي به بررسي طراحي خارجي پژو 405 نيست زيرا آنقدر اين سالها در كوچه و خيابان اين خودرو را ديدهايم كه تقريباً همه با آن آشنا هستيم. بعلاوه طراحي كهنهٔ اين خودرو هم نيازي به بررسي ندارد. البته ايرانخودرو پس از فيس ليفت موفق پژو پارس كه بر روي 405 انجام گرفت بار ديگر نيز اين خودرو را مورد فيس ليفت قرار داد تا بلكه چهرهٔ پير و فرتوت آن را كمي جوانتر كند. در اين فيس ليفت كه بانام 405 SLX عرضه شد تغييراتي بسيار جزئي همچون تغيير گرافيك داخلي چراغها، اضافه شدن پروژكتور به سپر جلو و اضافه شدن يك اسپويلر كوچك به لبهٔ درِ صندوق بار انجامگرفته است.
ساينا هم نسخهٔ فيس ليفت شدهٔ تيبا است كه چندي است وارد بازار شده و طبق رسم خودروسازان وطني، نسخۀ قديمي هم همچنان در كنار نمونهٔ جديد توليد خواهد شد! در ساينا تغييراتي نسبتاً كلي در چراغها، سپرها، كاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا كمي از انتقادات فراواني كه به طراحي تيبا واردشده بود را كاهش دهد؛ اما اين فيس ليفت هم چندان دلچسب از آب درنيامده و عدم هماهنگي عجيبي در قطعات خودرو به چشم ميخورد؛ زيرا پيكرهٔ نحيف تيبا با چراغهاي بزرگ و سپر عضلاني جلو بههيچعنوان همخواني ندارد. در كل هنوز هم طراحي قديمي 405 زيباتر و هماهنگتر از ساينا به نظر ميرسد هرچند جراحي جزئي ايرانخودرو بر روي SLX هم زيبايي خاصي ندارد.
طراحي داخلي
ايرانخودرو بهتازگي داشبورد جديدي را براي پژو پارس و 405 طراحي كرده است كه هرچند به دليل كاربرد پلاستيك خشك در آن، كيفيت سابق را ندارد ولي تا حدودي زيباتر و بروزتر از گذشته شده است. غربيلك فرمان و رو دريهاي جديد در كنار داشبورد جديد و همينطور تريم كرمرنگ موجب شده كه داخل 405 SLX جديدتر و زيباتر از بيرونش به نظر برسد. در ساينا نيز سايپا داشبورد، غربيلك فرمان و رو دريها را تقريباً بهطور كامل عوض كرده و در برخي مدلهاي از تريم دورنگ نقرهاي-مشكي استفاده كرد است تا داخل ساينا هم با تيبا متفاوت باشد. البته صفحه آمپر تغيير نكرده و مشابه تيبا است. بااينحال در طراحي داخلي هم اوضاع به نفع 405 SLX با داشبورد جديد و تريم كرمرنگ است كه آن را لوكستر از ساينا نشان ميدهد.