دنا پلاس و كوييك، نهايت توانايي صنعت خودروسازي ايران!

۱۲۰ بازديد

ابتدا با دنا پلاس آغاز مي‌كنيم. خودرويي كه در اصل نسخۀ فيس‌ليفت و بهسازي شده از دناي معمولي است و عمده تغييرات در پروفيل جانبي آن انجام گرفته است؛ اما غيرازاين، براي اولين بار در تاريخ نيم‌قرني صنعت خودروسازي ايران، دنا پلاس مجهز به سانروف و ايربگ‌هاي جانبي شده است. در سوي ديگر كوييك قرار دارد كه آن‌هم در اصل نسخۀ هاچبك ساينا يا نسخۀ فيس‌ليفت شدۀ تيبا ۲ محسوب مي‌شود كه با اضافه كردن قطعاتي به بدنۀ آن، نمايي كراس مانند به خود گرفته است. سايپا هم در كوييك مانند ايران‌خودرو اولين‌هايي را ارائه كرده است كه عبارت‌اند از فرمان برقي (در نمونۀ اتوماتيك)، سيستم ورود بدون كليد و استارت دكمه‌اي.

هرچند اين ويژگي‌هاي جديد و به‌طوركلي خودروهاي دنا پلاس و كوييك را مي‌توان حركت‌هاي مثبتي در صنعت خودروسازي ايران دانست اما وقتي با نگاهي ريزبينانه‌تر به بررسي ريشه‌ها و اصل‌ و نسب اين دو ماشينِ به‌اصطلاح جديدِ ايراني مي‌پردازيم، هنوز هم به دو خودروي تاريخي و ماندگار در صنعت خودروسازي ايران يعني پژو ۴۰۵ و كيا پرايد مي‌رسيم! خودروهايي كه اكثر تغييرات و حركات خودروسازي ايران به آن‌ها بازمي‌گردد. پس بهتر است ابتدا مروري داشته باشيم بر روند تبديل پژو ۴۰۵ به دنا پلاس و كيا پرايد به كوييك.

در سال ۱۳۶۹ توليد پژو ۴۰۵ كه آن زمان خودروي بروز و مدرني بود توسط ايران‌خودرو آغاز شد. سپس در سال ۱۳۷۹ اولين خودروي به‌اصطلاح ملي ايران بنام سمند بر اساس پلت‌فرم ۴۰۵ ساخته شد. پس‌ازاين در سال ۱۳86 سمند اولين فيس‌ليفت عمده خود را تجربه كرده و با نام سورن معرفي شد و بعدازآن بازهم با انجام فيس‌ليفت كلي‌تري بر روي سمند يا سورن، خودروي جديدي بنام دنا متولد شد و حالا هم چندي است كه فيس‌ليفت دنا با نام دنا پلاس رونمايي شده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.